Home · Nieuwsbrief 2015/03

Nieuwsbrief 2015/03

Cilinder Revisie; Frank Pieper adviseert ...

Herstellen van een cilinder bespaart u tijd en geld ten opzichte van het kopen van een nieuwe.

 

Cilinder voor o.a. spuitgietenDe revisie of reparatie van een versleten extrusie of spuitgietcilinder in plaats van vervanging door een nieuwe, bespaart geld en levertijd. Onder de juiste omstandigheden kan de besparing variëren van 25% tot 50% van de aanschafkosten van een nieuwe cilinder. Maar de voordelen van reparatie zijn niet toepasbaar op iedere cilinder. Of reparatie al of niet een levensvatbaar alternatief kan zijn, is afhankelijk van verschillende factoren, beginnend met het type en de grootte van de cilinder. 
Bij spuitgietcilinders valt de calculatie vaker ten gunste van revisie uit dan bij extrusie cilinders, dit komt vaak omdat reparatie slechts een kort gedeelte van de hele cilinder betreft. Deze bus of voering wordt meestal geïnstalleerd aan het einde van de cilinder, bij de slag van de sperring. Dit gebied is bijzonder onderhevig aan slijtage en dat resulteert vaak in lekkage. De lekkage maakt het moeilijk om het shotgewicht en de buffer constant te houden. Als vuistregel geldt hier dat wanneer de slijtage ca. 0,20 – 0,50 mm bereikt, het tijd is voor reparatie of vervanging van het cilinder. Voor zeer kritieke spuitgietprocessen en/of materialen kan dit omslagpunt al bij 0,07 mm liggen! 

Door de moderne productiemethoden bij de leveranciers zijn de kosten van nieuwe bimetaal cilinders gedaald. Daarnaast zijn bij het spuitgietproces de prestatie-eisen voor cilinders gestegen. Waar vroeger injectiedrukken van 1400 bar standaard waren, komen vandaag de dag drukken van 2400 tot 2700 bar voor. Ook op het gebied van maattoleranties en andere kwaliteitsparameters zijn de eisen veel hoger geworden. Dit alles heeft z’n terugslag op het reviseren van cilinders. Tegenwoordig worden veel spuitgietcilinders vervangen, die in het verleden nog zouden zijn hersteld.


Verbussen cilindersEr zijn meerdere vormen van cilinderherstel. Zo kan de cilinder worden verbust, uitgehoont, deels worden vernieuwd of worden voorzien van een gehele nieuwe binnen cilinder. Deze keer richten we ons op het verbussen.Bij het verbussen wordt bij de cilinder een deel van de het schroefkanaal uitgedraaid en wordt het vervangen door een nieuw gemaakte, bimetalen bus/voering. Bij dit proces is het absoluut noodzakelijk dat er een zeer strakke passing ontstaat van metaal-op-metaal tussen de bus/voering en de oorspronkelijke binnen cilinder.Een reparatie door een onervaren of onkundig bedrijf kan het spuitgietproces en de kwaliteit van uw eindproducten nadelig beïnvloeden.

Zelfs wanneer de revisie onder de meest nauwkeurige omstandigheden wordt gedaan bereikt een herstelde cilinder nooit helemaal meer de kwaliteit van een nieuwe. Naast uitlijning van de cilinder is een ander mogelijk risico dat er een luchtinsluiting blijft bestaan tussen de bus/voering en de mantelcilinder, dit resulteert in een slechtere warmteoverdracht, wat op zijn beurt weer kan leiden tot problemen bij het plasticeren. Ook een slechte passing of een gleuf/rand tussen voering en cilinder kan leiden tot een gedegradeerd en/of verband materiaal.

Beslissen tot reparatie of vervanging van een versleten cilinder is vaak geen eenvoudige zaak. In sommige situaties is het raadzaam gebruik te maken van de deskundigheid van specialiseerde bedrijven die u helpen bij de best passende oplossing. 

Verbussen cilinders

ETP Plastics Hardenberg

Social Media

 

ETP Plastics op Twitter ETP Plastics op Facebook Bekijk video's op ons YouTube kanaal ETP Plastics op Google+ ETP Plastics op Instagram 

Direct Contact

Tel.: (0523) 712 402

Fax: (0848) 838 830

Email: info@etpplastics.nl

Adresgegevens:

ETP Plastics B.V.

Postbus 105
7770 AC Hardenberg 

 

zie ook: contactgegevens